11 april 2006

Laos-resan

Jag har varit i Laos och kom hem välbehållen. Det blev inte av med att skriva här i bloggen när jag var där. Hade inte tid, mycket möten och sånt. ("sånt" = utekvällar)
Men det var en bra resa. Trevligt folk och varmt väder, skönt att komma bort lite från vintern i februari. Jag försökte bli lite brun, vände ansiktet mot solen medan vi stod ute och väntade på att mötena skulle börja.

Vädret var faktiskt riktigt behagligt för att vara i ett tropiskt land. C a 25-30 grader, nästan som en ovanligt varm svensk sommarväder. Februari månad betyder vinter och kallt för dem därborta, men för mig som svensk var det väldigt varmt och skönt.

Innan jag åkte dit, var jag lite orolig att det skulle vara föööör varmt och hett väder, jag mindes förra gången jag var där under september månad för 3 år sen, då var det + 40 grader, regn och mycket lerigt på vägarna. Mina skor och fötter blev alldeles leriga den gången.
Nu den här gången i februari var det fina, torra och körbara vägar.

Jag åkte med moped, typ vespa där, och det var riktigt kul! Jag körde inte själv, utan satt bakom en annan laos-tjej som körde. Det var en grupp trevliga döva tjejer som erbjöd oss att åka med dem på deras mopeder.


En sak som jag såg, som skulle ha fått FI att resa ragg, var att en kille tog över en av tjejernas mopeder. Killen, också döv, var en turist från Thailand och var med oss en kväll när vi skulle äta ute. Killen gick rakt fram till en av moped-tjejerna och sa bryskt åt henne att stiga av och låta honom köra. Hon protesterade lite svagt, men han lyssnade inte och viftade åt henne att kliva av. Till sist klev hon av sin moped och satte sig bak. Här behövs verkligen en jämställdhetskamp!

På flyget på vägen hem, blev jag biten av nånting på benen. När jag lade filten på mig för att sova, kliade det så hemskt i benen och fötterna. Jag kollade vad det var, och det var en massa röda prickar på benen. Det kliade och kliade hela natten, men till slut lyckades jag sova. Betten försvann efter några dagar, och jag fick veta att det var vägglöss eller en annan typ av insekt som fanns där i planet. Filtarna var inte ordentligt tvättade. Huuu...

Inga kommentarer: