30 maj 2006

Den halva femtilappen

Jag var o handlade på macken igår kväll. Köpte frukt och lite godis. Jag gick till kassan, lade upp varorna på bandet och skulle betala. Det lustiga var att när den manlige kassörskan drog varorna på bandet, så tittade han inte ens på varorna utan tittade stint på något bakom mig. Jag tittade bakåt åt det håll han tittade och såg några ungdomar som gick omkring i butiken.

När priset visades i kassaapparaten så tittade han bara snabbt på priset, rafsade ihop växelpengarna och gav till mig och fortsatte sen att titta lite småargt på ungdomarna.

Sedeln som jag fick tillbaka var trasig, den var avriven till nästan hälften. En halv femtilapp. Jag tänkte att om jag betalade med den i en annan affär, så kanske de inte tar emot den trasiga sedeln. Den risken vågade jag inte ta.
Tänkte be kassörskan om en ny sedel istället för den trasiga, men han såg så ilsken ut. Undras om jag vågar säga något till honom?

Tog mod till mig och sa till kassakillen att jag ville byta den trasiga sedeln mot en ny hel sedel. Han tittade stint på mig, rafsade fram en ny femtilapp, gav till mig och tog tillbaka den gamla. Sen fortsatte han stirra på ungdomarna.

Jag plockade åt mig mina varor och gick snabbt därifrån, ville inte dra åt mig kassakillens uppmärksamhet i onödan.

Ja, det var den dagens äventyr!

2 kommentarer:

isabell66 sa...

Nejdå han var inte ensam, det fanns en till i kassan som plockade varor i butiken.

Bambi sa...

Konstigt beteende, tycker jag. Om det nu inte var så, att det var nån som brukar snatta där...