26 juli 2006

Newcastle - min resa

"Millenium-bron" i Newcastle.

Jag har varit till England några dagar i förra veckan, till Newcastle-upon-Tyne i norra England. Det var varmt och soligt där, omkring 27-30 grader, lika varmt som hemma i Sverige. En dag regnade det, resten av dagarna var varmt och soligt. Jag var till Newcastle och några byar utanför Newcastle: Whitby, York, Stockton och Darlington.

Namnet Newcastle kommer från att någon hertig för länge sen byggde ett nytt slott till sig själv och han berättade för folk om "det nya slottet i Tyne" ("the new castle upon Tyne" på engelska). Så fick Newcastle sitt namn.


Whitby och slottet

Whitby är speciell, där har man spelat in många filmer bla Hem till gården, Tillbaka till Aidensfield. Bram Stoker (filmen Dracula) har bott där och fick inspiration till sin film. Det är lätt att förstå att han fick inspiration från slottet, det ser mycket spöklikt och småskrämmande ut där.

Jag fick veta att man har en slags Dracula-festival varje år i Whitby, en massa utklädda Draculor, häxor, trollkarlar m m samlas på slottet varje år i oktober månad. Det visste jag inte.

Whitby är också känt för att kapten James Cook har bott där (han som upptäckte Nya Zeeland och Australien).


York och den romerska muren

York är en gammal by från romartiden där man kan jaga spöken. Det sägs att spöken går omkring där i York, speciellt vid den romerska muren som finns kvar från den romerska tiden.

Romarna byggde en mur runt York för att hålla borta skottarna som anföll från norr. Tydligen har några romerska soldater blivit kvar där sen dess och fortfarande patrullerar vid muren som spöken.

Lägg märke till att det inte finns några skyddsräcken vid muren, och det var brant ner till backen. Det var lite nervöst att gå där på muren och jag gick nära murväggen för att inte falla.


Stockton-on-tee

Stockton har söta hundstatyer. Annars finns inte så mycket där att se.

Inga kommentarer: