11 september 2006

En kvinnlig detektiv i Afrika

Jag har snöat in på böckerna om Mma Ramotswe, en kvinnlig deckare i afrikanska Botswana som är tillsammans med en bilverkstadsägare. De ska gifta sig, men har inte bestämt när, och hon väntar på att han ska bestämma datum (hon vill inte pressa honom som redan är pressad av andra saker).

Under tiden som hon väntar på ett svar, löser hon klurigheter och småbrott och funderar på filosofiska saker. Hon har redan löst mysteriet med den försvunna pojken, den gåtfulla doktorn och klurat ut vem som förgiftat maten hemma hos en familj.

Den som har skrivit böckerna om Mma Ramotswe heter Alexander McCall-Smith. Jag läste ut den första boken "Damernas Detektivbyrå" på en dag, och ville ha mer! Så redan nästa dag rusade jag till bokaffären för att leta efter fler böcker i samma serie.

De här böckerna ingår i serien om Mma Ramotswe:
- Damernas Detektivbyrå
- Giraffens tårar
- Vackra flickors lott
- Kalaharis skrivmaskinsskola för män
- Livets skafferi
- Blue shoes and happines
- In the company of cheerful ladies

De två sista böckerna är inte översatta än, hoppas de blir det snart. Man blir glad av att läsa de böckerna och jag blev sugen på att lära mig mer om Botswana och dess kultur. Jag skulle inte bli förvånad om fler turister hittar dit. Kände mig själv lite sugen på att få åka dit en dag.

Men jag har ändå lyckats få i mig lite botswansk kultur. Jag hittade rooibos-te i teaffären på stan, samma te som Mma Ramotswe brukade dricka under sina fikapauser. Jag vet inte riktigt hur man uttalar det, men jag har hört folk uttala det "råibås-te". Själv uttalar jag det precis som det stavas, alltså o istället för å. Nog om det, teet var iallafall gott och det finns i olika smaker som jordgubb och champagne. Tips till er som letar efter nya teer.

Inga kommentarer: