7 februari 2007

Direktsänd ishockeymatch

I natt tittade jag på direktsändning i ishockeymatchen Sverige-Tyskland från Deaflympic i Salt Lake City, USA. Jag såg direktsändningen på datorn, som Deafnation sände.

Jag är inte särskilt intresserad av sport, men det här fick jag ju bara inte missa! Som jag skrev tidigare är Deaflympic (OS för döva) en stor händelse bland döva i världen. Och när man fick se den direktsända matchen, förstärkte det känslan av att Deaflympic pågår just nu i USA. Hoppas att man fortsätter direktsända därifrån! Hur matchen gick? Det gick bra, 6-2 till Sverige.


Minnesanteckning till mig själv: På torsdag spelar Sverige mot Kanada kl. 04.00 (svensk tid). Tveksamt om jag kan titta på den. På lördag Sverige mot Ryssland kl. 20.00 (sv.tid), då det är sista matchen. Senare samma dag 04.00 (sv.t) blir det avslutningsceremoni.

2 kommentarer:

eatfrog sa...

Umm, det kanske bara är jag, men behöver man hörseln öht när man spelar ishockey? Det känns inte som det. Så det känns lite, uuh, märkligt, med en specialtävling för döva hockeyspelare?

Kanske är politiskt inkorrekt av mig att säga så dock. ;)

isabell66 sa...

Hej eatfrog! Det är bara bra att fråga, då får man veta mer! Ja, själva spelet i dövas ishockey och hörandes ishockey är precis likadant, ingen skillnad där. Samma regler osv.

Men det är kommunikationen som skiljer sig åt. Du vet nog att hörande spelare ropar till varandra, de säger något och får svar tillbaka osv. Ex. "passa till mig" osv. Döva hör inte det. Döva hör inte om någon ropar något.

Det är därför döva helst vill spela med andra döva, för att kunna kommunicera på teckenspråk. Då kan döva teckna på teckenspråk vad de vill att den andre ska göra. Det är därför Deaflympic skapades. Allt sker på teckenspråk. Där kan alla kommunicera med varandra helt problemfritt.
Hoppas jag har förklarat bra vad jag menar? :-)