25 januari 2006

Texttelefoner i England

Ska berätta lite mer om mitt besök hos London-vännen i julas.

Texttelefoner för döva i England är lite annorlunda än de svenska. I allmänhet är de likadana, men några funktioner är annorlunda.

När man väntar på svar från den andre, så skriver vi i Sverige "kom". Men i England skriver de "GA" istället. Jag tror det betyder "Go ahead".
När vi ska avsluta samtalet = lägga på luren, så skriver vi "kl sl" vilket betyder "klart slut". Men i England skriver de SK istället.

Sen har de en till speciell tangent, som inte finns i Sverige. Längst upp på de engelska texttelefonerna finns en speciell knapp. Det är Alarmknappen. Om det händer något allvarligt, som t.ex inbrott, brand eller misshandel, så kan den döva trycka på den Alarmknappen, så kommer polisen. Sånt borde vi ha i Sverige också!

Men ibland händer det misstag. Min vän berättade för mig, en gång skulle min vän damma av texttelefonen. Han tog en trasa och dammade telefonen och råkade trycka på Alarm-knappen, men han märkte inte det. Efter en liten stund, när min vän satt och läste en tidning, då kom polisen in till hans lägenhet!

Larmcentralen hade fått larmet och polisen åkte ut till min väns hus. Polisen hade en nyckel till hans dörr, så de öppnade dörren och gick in till honom. Min vän blev mycket förvånad att se två polismän stå där helt plötsligt i vardagsrummet!

Polisen frågade om det hade hänt något, och min vän sade, nej det hade inte hänt något. Men så kom han på att han hade dammat av texttelefonen. Polisen förstod det och sa åt honom att nästa gång han städar, måste han dra ur telefonsladden så att det inte blir larm igen av misstag.

Intressant med de engelska texttelefonerna!

Exempel på engelska texttelefoner

Exempel på en svensk texttelefon


Inga kommentarer: