9 juni 2006

Attityd mot döva

Min vän S har berättat denna historia för mig. Det hände henne ifjol, så det var ganska nyss det hände. Jag fick tillåtelse av henne att skriva hennes berättelse här. Det här berättade hon för mig:

"
Jag skulle flyga hem från Stockholm. Jag satte mig på min bokade plats, bredvid en annan kvinna som satt vid gång. Själv satt jag vid fönstret. Efter en liten stunds flygresande sade kvinnan något till mig, men jag hörde inte vad hon sa. Jag förklarade för kvinnan att jag är döv.

Plötsligt reste sig kvinnan upp och satte sig vid en annan plats längre fram i flygplanet. Jag undrade varför hon gjorde så? Flygvärdinnan gick fram till kvinnan och bad henne att gå tillbaka till sin plats, men kvinnan ville inte. Hon verkade upprörd och sade något till flygvärdinnan.

Senare fick jag veta av flygvärdinnan varför kvinnan hade flyttat på sig. Kvinnan hade sagt till flygvärdinnan att hon "inte vill bli smittad av döva"!

"

Det var en grov fördom! Dövhet smittar inte! Men kvinnan trodde det. Det behövs tydligen mer information om döva. Det är fortfarande många som är okunniga om döva och teckenspråk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där känner jag igen, speciellt hos de vissa äldre har så starka attyder/fördomar mot oss döva. Tråkigt..