24 november 2006

Konferens

Idag på jobbet var vi på konferens i Piteå. Alla på vårt jobb var med på den konferensen. Det handlade om att bilda kooperativ eller sociala företag som det heter. Jag fick stiga upp tidigt, redan vid femtiden och vara på jobbet kl. sju, för att sen samåka i bil med arbetskamraterna till Piteå-konferensen. Resan tar ungefär 50 minuter, så vi var framme vid åttatiden.

Mötet började bra, och sen skulle vi mingla ett litet tag före kafferasten. De delade in oss i olika grupper och stängde in varje grupp i varsitt rum. Där inne i rummen skulle vi mingla.
Hur man nu minglar? Hur gör man när man minglar? Ska man gå omkring och prata med alla möjliga? Jag som är så blyg...
Jag gick till en grupp som redan satt runt ett bord och pratade, och där stannade jag resten av mingeltiden. Det gick bra. Jag slapp mingla. Det var helt enkelt vanlig grupparbete som "min" grupp gjorde. Grupparbetet bestod av att komma på ideér om att bilda kooperativ och att komma in på arbetsmarknaden.

Efter kafferasten följde olika föreläsningar som handlade om sociala företag, arbetsmarknaden, sjukförsäkringar m m.

Efter lunch blev det dramatiskt. Overheaden började ryka efter ett tag, den säckade väl ihop av för mycket användande nästan hela dagen. Föreläsaren stängde snabbt av den och avvaktade lite. Sen slog han på den igen och då hade den slutat ryka. Konferensvärdinnan kom snabbt in och bytte till en annan overhead, det var risk för brand sa hon. Bra service.

Sen fick vi alla ställa oss upp när en annan föreläsare kom. Varför? Jo, den föreläsaren skulle föreläsa om tillväxt av företag och annat, så det passade bra att vi ställde oss upp, det var symboliskt för "tillväxt". Det kändes lite som att vara i kyrkan när vi alla ställde oss upp!

Jag och mina arbetskamrater var där bara på fredagen. Konferensen pågick hela helgen fredag-söndag, men som sagt var jag där bara på fredagen.

Inga kommentarer: