12 december 2006

Rymdarbete

Nu tittar jag på Nasa-TV och ser Christer Fuglesang arbeta ute i rymden utanför rymdstationen. 6 timmar ska han arbeta där. Just nu skruvar han fast något med en borr. Jag läste i tidningen att han måste hålla fast sig i något, annars skulle han också snurra runt tillsammans med borren.

Christer har en kamera fastsatt på pannan, så jag ser det han ser, ur hans synvinkel. Jag ser hans händer arbeta med borren och skruva fast grejer. Med lite fantasi kan man tänka sig att det är mina händer som arbetar där. Precis som i ett tv-spel i "1st person shooting".

Det ser mycket konstigt ut när grejerna flyger omkring i luften, eller egentligen inte luften, det finns ju ingen luft i rymden. Men ovant iallafall att se borren och andra grejer flyta omkring så där. Jag får snart huvudvärk!

Konstigt också att se Jorden snurra där under Christer. Känns lite hisnande att tänka "där nere på Jorden sitter jag i mitt rum och skriver i denna blogg" och samtidigt tittar jag på Jorden ovanifrån...

Inga kommentarer: