14 december 2006

Sång på teckenspråk

Nu håller jag på att översätta en julsång till teckenspråk.
Sången är "O helga natt" och så här går texten:


O helga natt, o helga stund för världen
då Gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

Ty frälsar'n krossat våra tunga bojor.
Vår jord är fri, himlen öppen nu är.
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär.
från himlen bragde frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.


När man översätter till teckenspråk, så blir det lite annorlunda. Man tar bort alla konjunktioner och alla småord som ska binda ihop ord i svenskan. Ex. "till", "och", "går", "åt", "att" osv. De orden tecknar man inte i teckenspråket för de behövs inte. Man förstår ändå vad man menar.

På teckenspråk kan det bli ungefär så här, enligt min tolkning:

"Helig natt, helig stund världen, Jesus jord steg-ned. Förlåta världen synd. Han dödens smärta led. Hopp sprider världen, ljus strålar land hav."

För er som är nybörjare i teckenspråk, så kan jag berätta att teckenspråket är ett riktigt språk med grammatik och allt, det är bara annorlunda från svenskan. Man visar mycket med ansiktet, ex om man är förvånad, så ser man förvånad ut med ansiktet. Eller glad, ledsen, arg osv.
Det är teckenspråkets grammatik. Men bara en liten del. Det finns mycket mer, men det tar jag inte upp här.


Ordföljden är också annorlunda än svenskan. T.ex "Jag läser en bok" på svenska. På teckenspråk blir det annorlunda: "Jag bok läser". Verbet ligger sist.
Fler exempel:
Jag går till skolan = Jag skolan går
Jag promenerar i skogen = Jag skogen promenerar
Jag putsar fönster = Jag fönster putsar

Förvirrande? Hi hi!

1 kommentar:

. sa...

Hej!

Hamnade på din blogg av en slump. Gillar den :)
Vet du om det finns någon hemsida med fler sånger på teckenspråk?

//Elin

http://elinselak.blogspot.com/