30 januari 2007

Deaflympic 2007

Deaflympic 2007 pågår just nu i Salt Lake City, USA, den 1-10 februari. Vad är Deaflympic? Jo, det är OS för döva. Deaflympic har både vinter- och sommar-OS. Just nu är det alltså vinter-OS för döva i Salt Lake City.

Ett nyhetsprogram som heter Focus-5 kommer att bevaka Deaflympic och ska sända sina nyheter direkt "live" därifrån.

Länk: http://www.focus-5.tv/ (Klicka på länken "Live")

Focus-5 är egentligen ett nyhetsprogram för döva i Schweiz och brukar normalt teckna på schweiziskt teckenspråk. (Jag förstår inte schweiziskt teckenspråk)

Men nu kommer Focus-5 att åka till USA och rapportera direkt "live". Deaflympic är av stort intresse för hela världens döva, så den här gången kommer Focus-5 att teckna på internationellt teckenspråk så att alla kan förstå, även jag.
Även hörande kan följa dessa nyheter, taltolkning finns.

År 2005 var det sommar-Deaflympic i Australien, och då var Focus-5 där och rapporterade direkt därifrån. Det blev mycket uppskattat bland världens döva, därför gör Focus-5 samma sak nu på vinter-Deaflympic.

Jag tycker det är ett jättebra program, bra filmat och bra nyheter. Eftersom de kommer att teckna på internationellt teckenspråk, så blir det lätt att förstå dem och följa nyheterna. Dessutom har de snygga killar där i programmet... klart man tittar på dom! *fniss*

Jag önskar Focus-5 lycka till "over there"!



UPDATE: Jag ser att Deafnation också bevakar nyheter från Deaflympic. Jag har tittat på den, och de tecknar också på internationellt teckenspråk. Lite svårt att hitta videonyheterna, men de finns i Deaflympics TV, sen Video. http://www.deafnation.com/488

Inga kommentarer: