11 januari 2007

Julhelgerna över

Ja, så har man börjat jobba igen efter lång julledighet. Skönt att få sova länge på morgnarna och stiga upp vid tio-tiden och äta frukost i lugn och ro. Inga större plikter och jag behövde inte ens ha min armbandsklocka på mig. Enda gången jag tog på mig klockan var när jag skulle gå ut någonstans, och sen när jag kom hem tog jag av den lika snabbt.

Fördelarna med att vara ledig är att bara kunna relaxa och slippa passa tider så mycket. Nackdelen är att man blir rastlös om man är ledig för länge.

Julaftonen firades tillsammans med familjen, mamma och syster med respektive och systerbarn. En traditionell julafton med Kalle Anka, julmiddag på eftermiddagen och julklappsutdelning på kvällen.

En otraditionell sak fanns på julbordet: kalkon. Mamma ville prova på något nytt och det blev den här kalkonen. Kalkonen smakade bra, men jag trodde att kalkoner alltid var stora? Jag har väl påverkats för mycket av kalkoner i amerikanska tv-serier. Jag läste någonstans att man ger hormontillskott till amerikanska kalkoner så att de ska växa mycket, ungefär som de blåa tjurarna i Belgien (Belgian Blue). Här i Sverige gör man inte det och det är bra tycker jag.

Förövrigt tycker jag att skinka fortfarande är godare än kalkon!

Snart dags att plocka ner julprydnaderna, jag tror jag gör det i helgen.

Inga kommentarer: