15 januari 2007

Nya Kulturens Hus

I lördags har jag varit på invigningen till nya Kulturens Hus. Mycket fint hus. "Röda damen" heter huset, pga dess röda tak. Ett tag tänkte kommunen slopa de röda taken som arkitekten tidigare hade ritat dit, och ersätta dem med svarta tak istället, och då blev det mycket protester. Bl a skrev tidningarna i protest: "Den röda damen i sorgmantel". Skönt att se att de röda taken blev kvar iallafall. Huset är mycket finare så.

Hela huset hade "öppet hus" den dagen, man fick gå runt överallt i huset och se hur det såg ut. Mycket folk på invigningen och trångt. Men intressant att äntligen få se huset inifrån! Vi Lulebor har ju bara fått se huset utifrån ända sen husbygget startade för c a 2 år sen.
Här är några bilder från invigningsdagen:


Huset utifrån



Huset inifrån



I trapphuset, mycket glasdörrar och fönster i hela huset.



Film av städare som städar öknen. Konstig film men rolig.
Städare i öknen - ett jobb som aldrig tar slut...



Konst som visades upp i Kulturens Hus.

De som hänger i taket ska föreställa korsetter.

Den som jag tyckte var mest intressant och lite konstig var den killen som stod vänd mot väggen med en boll i pannan. Den statyn kändes lite provocerande på något sätt, men jag förstår inte riktigt varför. Stirrade länge på statyn och det tog ett tag innan jag kunde slita mig ifrån statyn och gå vidare runt i huset.

2 kommentarer:

eatfrog sa...

Ja fint är det där inne, men jag är inte alls förtjust av biblioteksdelen. Dom har försökt göra det snyggt, och skippat det funktionella.

Jag vill ha det tyst i mina bibliotek, och det bullrar rätt jäkla mycket där inne när det är så mycket öppna ytor och ett kafé där nere.

Och just nu insåg jag det konstiga i min kommentar.

isabell66 sa...

Jag håller med dig, inte särskilt funktionellt i biblioteket. Alfabetsordningen är så att säga "baklänges", i fel ordning. När man kommer in, så förväntar man sig att bokhyllorna börjar med A, och fortsätter med B osv, då är det lätt att leta. Men nu börjar det med Ö! Man måste gå över hela rummet till A, och sen gå inåt. Ibland hoppar bokstaven över till en annan hylla på andra sidan av rummet. Mycket förvirrande och mycket letande.

Tja, själva bullret stör mig inte, jag är ju döv... hihi!